Sunday, December 6, 2015

New Zealand-Day 7 with Mytv3

Yo! apa khabar semua? hari ini nak cerita pasal sambugan 

So sempat tak korang tengok gelagat kami berdua di kaca tv Ahad lepas? Apa macam? Sempoi tak? Takde skrip tau..crew mytv3 memang terbaik..suruh kami be natural..so apa lagi..natural lak.kamera dah mcm kawan kami..Pada mulanya ayat memang tersasul, semua berterabur tapi sebab takde stress, ditambah dengan keajaiban persekitaran, kami mula berjinak jinak dengan kamera secara spontan..hehehe  Okay nak sambung hari ke 7 kami di bumi NZ. Hari ini kami akan melawati salah satu tempat yang amat indah dengan kehijauan serta alam semulajadi yang pastinya membuat kami terpukau dengan keasyikkan. Sebelum sampai ke destinasi seterusnya kami sempat singgah ke salah satu tasik tercantik dengan perasaan yang aman dan tenang 


nantikan album terbaru kami




So selepas sarapan pagi, kami bertolak ke Mount Cook dari Bandar Christchurch yang mengambil masa lebih kurang 2.5 jam. Setelah sampai di perkampungan Aoraki Mount Cook  (3,754 m dari aras laut), kami terus terpegun! Berdasarkan lagenda Kaum Maori, Aoraki (dikenali sebagai puncak tertinggi di NZ) merupakan seorang budak lelaki yang terkandas di dasar laut dengan perahunya, Te Waka a Aoraki. Aoraki dan abang-abangnya cuba untuk memanjat ke tebing yang lebih tinggi tetapi angin selatan yang sejuk telah membekukan mereka dan bertukar menjadi batu yang menghasilkan Banjaran Alps/Ka Tiritiri o te Moana. Pada tahun 1851, Captain JL Stokes yang berlayar ke arah Barat Daya menemui puncak tersebut dan menamakan ia sebagai Mount Cook, sempena memperingati Kapten James Cook. Itulah alkisahnya..
Okay sampai je kami di sana, kami terus makan tengah hari..pizaaaaa..
Tahu tak mana kami akan bermalam malam ini? The Hermitage Hotel! Hotel bertaraf 5 bintang yang terkenal sebagai pusat pelancongan semenjak 1884 (Qualmark for star plus and Enviro-gold rating) Tahu apa yang lebih menarik? Buka je langsir woaaahhhh terus Nampak puncak Mount Cook berdiri dengan megah dan tersergam indah! Selepas check in, kami pun berehat sambil menunggu untuk aktiviti seterusnya…aaahhh..cuba teka apa dia?




Bukan sahaja peluang keemasan ini banyak memberi saya pengalaman serta kenangan yang pasti menjadi salah satu detik indah dalam hidup saya, tapi banyak juga ilmu yang dapat saya belajar dari situ. Apa yang paling penting ialah saya memang enjoy tahap gaban di sana.

Jika ada salah dan silap, mohon maaf ya..10 hari mungkin singkat rasanya untuk mengenali sesuatu tempat mahupun orang tapi bila hati terbuka, keindahan alam hanya boleh dinikmati dengan kepuasan. Terima kasih!!! 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...